1. Beauty Industrie
  2. Dit zijn de 4 Grootste Problemen van de Beauty Industrie

Dit zijn de 4 Grootste Problemen van de Beauty Industrie

Skincare Beauty Industrie

Leestijd: 3-4 minuten

Dit zijn de 4 grootste problemen van de beauty industrie
blog_divider

Vele van ons houden van everything beauty! Jezelf mooi maken en goed verzorgen zijn allemaal dingen waar we ons goed bij voelen. Veel producten helpen ons hierbij, denk bijvoorbeeld aan skincare en make-up.

Helaas is in de hele industrie achter deze beautyproducten, nog lang niet alles pluis. Er zijn namelijk veel dingen die zeker niet het beste voor jou zijn, terwijl beautyproducten je juist hierbij zouden moeten helpen. Denk bijvoorbeeld aan mythes, misleidende ingrediënten of valse marketingstrategieën

Hoe fun en fijn beauty ook kan zijn, aan de beauty industrie zit dus een groot tal van problemen verbonden. Wij van Olivida zetten ons dan ook graag in, om dit te verbeteren. Daarom hebben we hieronder de grootste problemen van de beauty industrie uitgelicht, zodat je weet waar je op kunt letten. Let’s dive into de 4 grootste problemen van de beauty industrie! 

 

#1 Mythes voor marketing
blog_divider

Wanneer het gaat om beauty producten, zijn er veel mythes voor marketingdoeleinden. Bepaalde ingrediënten en producten worden aangeprezen als wondermiddelen en oplossingen voor allerlei kwaaltjes, terwijl hier weinig wetenschappelijke ondersteuning voor is. 

Influencers, magazines, online artikelen, bedrijven en TikTokkers dragen allemaal hun steentje bij aan deze mythes. Zij prijzen de producten aan als werkend, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. 

Denk bijvoorbeeld aan soorten thee waarvan je zou afvallen, of andere producten die voor magisch gewichtsverlies zouden zorgen. Of het aanprijzen van zogezegd ‘natuurlijke’ producten, die helemaal niet zo natuurlijk blijken te zijn. 

Door deze mythes heen kijken is soms moeilijker dan we denken, omdat ze naar ons idee van betrouwbare en onafhankelijke bronnen komen. Dit is een probleem; daarom is het belangrijk om alert te zijn en te blijven! Ga zelf op onderzoek uit voordat je een product aanschaft wat je aanbevolen wordt. Zo voorkom je miskopen!  

 

Marketing Mythes

 

#2 Greenwashing
blog_divider

Misschien heb je er al eens van gehoord: greenwashing. Greenwashing houdt in dat een bedrijf meer bezig is met het marketen van hun duurzaamheid, dan dat ze daadwerkelijk bezig zijn met duurzaamheid zelf. 

In een wereld waar we steeds bewuster worden van de invloed van ons consumptiepatroon, vinden we het dan ook steeds belangrijker dat producten die we gebruiken duurzaam en verantwoord zijn! Deze bewustwording leeft vooral onder de jongere generaties, zo’n 40% van de millennials en generatie Z hechten grote waarde aan duurzame beautyproducten!

Veel bedrijven spelen op deze toenemende aanvraag in, maar hebben eigenlijk helemaal geen zin om hun producten groener of beter te maken. Ze adverteren met duurzame keuzes, zoals bijvoorbeeld een label op een t-shirt wat zegt dat het van ‘duurzaam katoen’ gemaakt is. In feite is deze optie helemaal niet veel duurzamer.

Deze misleiding gebeurt vaker dan dat je denkt, daarom is het goed om hierop alert te zijn! In cosmetica is dit vooral moeilijk wanneer het gaat om woorden op verpakkingen zoals ‘natuurlijk’, ‘duurzaam’, en ‘milieuvriendelijk’. Iedereen mag deze labels namelijk op hun producten plakken, omdat er geen wettelijke definitie of regels aan verbonden zijn.

 

#3: Toegang tot beauty-bronnen
blog_divider

Als het gaat om bovenstaande problemen aan te vechten, is het belangrijk om zelf op onderzoek uit te gaan. Echter is dit niet altijd even makkelijk, want veel bronnen vertellen verschillende dingen en zijn onbetrouwbaar. Daarnaast zijn goede bronnen dan ook ontzettend moeilijk te vinden. 

Een groot probleem in de beauty industrie is dan ook het niet verschaffen van de juiste informatie, die toegankelijk en transparant is. Als dit wel het geval zou zijn, zou je veel sneller en beter erachter kunnen komen welke producten goed zijn en welke niet. Veel brands verkopen namelijk rommel, maar blijven verkocht worden door de marketing en de onwetende klant. 

Transparantie naar de klant vinden wij ontzettend belangrijk. Het verschaffen van de juiste informatie, zodat jij precies weet wat er in jouw product zit en wat het doet, is iets waar we binnen heel de beauty industrie naar moeten streven. Daarom schrijven wij blogs en delen we transparante informatie over de productinhoud! Zo kun jij gemakkelijk aan goede en betrouwbare informatie komen! 

 

Betrouwbare Skincare

#4 Onrealistische standaarden
blog_divider

Dit is misschien wel het eerste waar je aan denkt, wanneer je ‘problemen’ en ‘beauty industrie’ in 1 zin hoort. De ontzettend onrealistische standaarden, waar vooral vrouwen aan zouden moeten voldoen. 

Deze onrealistische standaarden omvatten allerlei dingen: lichamen, gezichtskenmerken en huidtextuur. We worden continu geconfronteerd met perfecte plaatjes, die verre van realistisch zijn! Ze zijn namelijk zwaar bewerkt, maar toch vergelijken we onszelf er continu mee. 

Het vervelende is, dat deze dingen vaak ook nog eens een trend zijn. Kijk naar de heroin-chic bodytrend uit het jaar 2000, waar de catwalks volstonden met modellen die zo dun mogelijk waren. Tot de BBL-era van de afgelopen 5 jaar, waar dankzij de Kardashians alles in het teken stond van ronde vormen (maar enkel op de juiste plekken)

Dit is een groot probleem, lichamen zijn geen trend. Daarom zetten wij van Olivida ons graag in voor diversie, inclusiviteit en realistische beelden. De modellen op onze website zijn nooit bewerkt, zo laten we mensen met realistisch huidstructuren zijn in plaats van enkel ideale plaatjes. 

 

Diversiteit

 

Samen tegen de problemen van de beauty industrie
blog_divider

Om bovenstaande problemen aan te vechten, moeten bedrijven en consumenten de handen ineenslaan! Als bedrijf zijnde proberen wij ons enkel écht duurzaam geselecteerde producten te verkopen. Ook willen wij geen onrealistische standaarden neerzetten, daarom gebruiken wij geen foto’s van bewerkte gezichten op onze website en socials. 

Als consument kun je jezelf trainen om van te voren goed onderzoek te doen naar bij wie je koopt, en je niet in de val laten lokken door greenwashing! Zo dragen we allebei ons steentje bij en werken we aan een betere beauty industrie!

 

De beste skincare shop je op Olivida.nl!
blog_divider

De beste skincare die de meest verantwoorde keuze is? Die shop je natuurlijk op Olivida.nl! Wij verkopen namelijk skincare van salonmerken, daardoor bevatten ze hogere concentraties aan actieve werkstoffen.

Deze actieve werkstoffen kunnen ervoor zorgen dat jij echt verbetering kunt gaan zien! We hebben ontzettend veel productsoorten, voor alle verschillende huidtypes!

Kom je er niet uit? Vraag dan ons gratis online huidadvies aan! Onze huidspecialist kijkt naar de behoeften van jouw huid, en adviseert passende producten. Zo hoef je niet te zoeken én ben je er zeker van dat de producten bij jouw huid passen! 

Skincare Shoppen

huid herstel nacht

Persoonlijk Huidadvies van Olivida

Het beste voor jou. Vraag onze aangesloten beauticians om persoonlijk huidadvies.

  • Tijdelijk gratis
  • Ontvang persoonlijk huidadvies
    van onze specialisten
  • Op maat gemaakte Skin
    Care Routines
  • Gratis verkrijgbaar bij
    Olivida First® membership

Onze aangesloten specialisten
behandelen je aanvraag persoonlijk.
Zo krijg jij een advies dat speciaal
voor jou is en vind je precies wat je zoekt.

Vond je dit een leuk artikel? Lees verder!

blog_divider

Klik op de pijltjes voor meer artikelen

Swipe opzij voor meer artikelen.

Volg ons op social media

Share via
Copy link