1. Blogberichten
  2. In de Spotlights: Onze mede eigenaar van Olivida – Steyn Schreuders

In de Spotlights: Onze mede eigenaar van Olivida – Steyn Schreuders

Steyn Schreuders

Leestijd: 3-5 minuten

Deze week in de spotlights: Steyn Schreuders

blog_divider

Vandaag zetten we Steyn Schreuders, een van de medeoprichters van Olivida, in de spotlights. Steyn is 27 jaar oud en een trotse bewoner van Den Haag. Voor Olivida werkte Steyn al lang in de online marketing. Vroeger heeft Steyn veel gevoetbald waarbij hij het spelen in teamverband het allerleukst vond. Nu hij niet meer voetbalt, werkt hij gelukkig bij Olivida weer in teamverband.

 

Eerder werkte je lang in de online marketing. Waarom ben je nu begonnen als ondernemer?

Bij het vorige bedrijf waar ik gewerkt heb, ging het altijd erg goed en ik heb er ook veel geleerd. Als account manager betekende het eigenlijk dat ik veel andere mensen hielp met het opzetten van hun onderneming. Mijn werkzaamheden waren bijvoorbeeld het opzetten van websites en het uitdenken van strategieën. Dat deed ik naar mijn mening altijd best goed en heb ik zelf altijd de droom gehad om mijn eigen kennis te gebruiken voor een eigen onderneming.

 

Wat is uiteindelijk de stap geweest om deze droom te verwezenlijken?

Als ik eerlijk ben was Daimy Boot, een van de andere medeoprichters, de uiteindelijke reden dat ik de stap ook echt genomen heb. Wij waren voor Olivida al lang goede vrienden en hij is degene die net iets meer lef kent op het gebied van ondernemen. Hij heeft mij toendertijd dan ook overgehaald het te gaan doen. 

 

Hoe zijn jullie bij het idee gekomen om een onderneming te starten in skincare?

Als ondernemer heb je de kans om problemen op te lossen en daar een uitdaging van te maken. Het is bij skincare lastig voor de consument om online de juiste producten te vinden voor zijn of haar huid. Daar zit nu voor ons een missie en een doel in om dit makkelijker te maken voor de consument. Wij willen die uitdaging wel aanpakken en het makkelijker maken voor de consument om online skincare advies te krijgen. Daarnaast is het zo dat skincare een mooie markt is als businessmodel, je kunt met de juiste service en het juiste advies namelijk voor vaak terugkerende klanten zorgen. Als je skincare op is wil je toch je routine blijven uitvoeren, dus je hebt sowieso nieuwe skincare nodig. Terugkerende klanten zijn top voor ons. Het bevestigd dat we goed bezig zijn en je betaald niet opnieuw de advertentiekosten voor die klant. Daarbij hadden we het geluk dat we Melanie kenden als huidspecialist, waardoor het ook mogelijk voor ons werd om deze markt te betreden. 

 

Het is bij skincare lastig voor de consument om online de juiste producten te vinden voor zijn of haar huid. Daar zit nu voor ons een missie en een doel in om dit makkelijker te maken voor de consument. Wij willen die uitdaging wel aanpakken en het makkelijker maken voor de consument om online skincare advies te krijgen. 

 

Waar ben jij zelf binnen Olivida verantwoordelijk voor?

blog_divider

In grote lijnen zorg ik ervoor dat mensen Olivida en onze huidspecialist weten te vinden. Hier valt de marketing onder, maar ook de bedrijfsprocessen en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Dus als iemand een huidadvies aanvraagt, kijk ik erg naar de gebruikerservaring van bezoekers van de website, maar ook naar de marketing voor potentiële nieuwe klanten met bijvoorbeeld de advertenties op Google.

Wat vind je nu het allerleukst aan je werk bij Olivida?

Het werken in teamverband. Dus dat je samen met elkaar naar een bepaald doel toewerkt. Het allerleukste is ook dat je elke dag weer nieuwe uitdagingen hebt en met zijn allen deze uitdaging aanpakt om doelen te bereiken. Het lastige is wel dat als je in teamverband werkt, dat je moet leren vertrouwen op de kennis en ervaring van anderen. Als vervolgens een ander de verantwoordelijkheid neemt voor een bepaalde taak en dit succesvol afrondt, word ik daar zelf ook weer erg blij van. 

Verder is het natuurlijk leuk dat je een bepaalde visie om mensen makkelijk te kunnen helpen met het vinden van de juiste skincare kan verwezenlijken. Vooral als het dan lukt om een persoon echt geholpen te hebben in het vinden van de juiste skincare via het huidadvies en deze persoon een goede review achterlaat of een terugkerende klant wordt, word ik zelf erg gemotiveerd in het werk wat we doen bij Olivida. Dus al uit de kleine resultaten als het toevertrouwen van een collega dat diegene de taak goed uit zal voeren of een klant de perfecte ervaring te kunnen geven, haal ik al veel plezier uit.

 

Wat vind je het lastigst aan je werk bij Olivida?

Toch wel echt het vinden van mensen die zelf een vraag hebben over skincare. Iemand die bijvoorbeeld via Google zoekt op een specifiek merk, als Spa Salonnepro, vindt Olivida als website en bestelt vervolgens producten bij ons. Hier is het ook al fijn dat we mensen blij kunnen maken met deze producten en kunnen zorgen voor een fijne shopervaring met mooi verpakte producten die snel thuisbezorgd worden, maar wij hebben deze persoon niet perse geholpen in het daadwerkelijk vinden van de juiste skincare. Hij of zij was namelijk al specifiek op zoek naar bepaalde skincare producten. De uitdaging, en wat ik dus het lastigst vind aan mijn werk, is echter om juist de mensen te vinden die eerder nog niet in aanraking zijn geweest met skincare en op zoek zijn naar een oplossing voor een huidprobleem en deze mensen vervolgens te helpen door het adviseren van de juiste skincare producten. 

Nu doen we dit al met huidadviezen, maar ik geloof dat we hier nog veel verder in kunnen groeien. Op het moment kunnen mensen met huidproblemen ons nog niet heel makkelijk vinden dus daar ligt de grootste uitdaging. We willen nog beter zichtbaar en vindbaar zijn voor mensen die echt nog met een vraag of probleem zitten over skincare. Hier zijn we wel goed op weg met informatieve blogs, de huid encyclopedie, en de skincare routines, alleen willen we dat deze informatie nog beter vindbaar wordt voor mensen en niet enkel voor bestaande bezoekers van onze website. Dit wil ik niet enkel zodat mensen producten bij ons kopen, maar ook om informatie en waarde te leveren bij deze mensen.

 

Is dit aankomend jaar ook de grootste uitdaging voor Olivida?

Ja. De grootste uitdaging is dat onze marketing, onze website, en onze klantenservice zo ingericht wordt dat dat beter gefaciliteerd wordt. Hier hebben we ook allemaal ideeën voor en dat moet ook wel goed komen, maar dat blijft wel de grootste uitdaging. Een andere grote uitdaging voor dit jaar is dat we moeten groeien in omzet om ervoor te zorgen dat we een nog betere service kunnen leveren en nog meer merken kunnen toevoegen aan ons assortiment en nog objectiever advies kunnen leveren. Zie het als een cirkel die zichzelf in stand moet houden. De skincare markt verandert, mensen en hun behoeften veranderen, en de digitale wereld blijft veranderen. Tien jaar geleden kocht niemand spullen online, terwijl tegenwoordig bijna iedereen alles online koopt. Verder is niet enkel de computer belangrijk, maar veel bezoekers van de website gebruiken hun mobiele telefoon. Dit betekent voor ons dat we moeten blijven kijken naar hoe mensen hun telefoon gebruiken en hoe kunnen we de website voor hen zo toegankelijk mogelijk maken. 

 

Dus hier ligt de uitdaging in het niet alleen helpen van mensen in het vinden van de juiste skincare, maar ook het zo toegankelijk mogelijk maken hiervan?

Ja. Voor mij voelt het onlogisch aan dat het voor zowel mannen en vrouwen zo’n struggle blijft om echt de juiste skincare te vinden. Veel klanten aan de telefoon geven aan dat zij soms al jaren op zoek zijn naar de juiste skincare en dat nieuwe producten die zij keer op keer uitproberen niet goed werken voor hen. Hoe kan het nu dat zo’n volwassen markt nog steeds erg rust op het feit dat de klant het zelf moet uitzoeken door middel van trial and error? Je wil als consument iets bestellen wat gelijk voor jou werkt. Met het huidadvies bij Olivida willen we voor mensen creëren dat zij direct de juiste skincare kunnen vinden die bij hen past. Dit huidadvies kan vervolgens ook nog verbeterd worden in hoe snel mensen reactie krijgen. Er zijn nog genoeg uitdagingen voor ons om het mensen zo gemakkelijk mogelijk te maken om skincare te vinden die bij hun huid past. 

 

Olivida Sfeerfoto

 

Hoe onderscheidt Olivida zich ten opzichte van andere bedrijven?

blog_divider

Doordat wij een zo’n objectief mogelijk huidadvies willen geven aan mensen. Als mensen met een huidprobleem of vraag naar een salon toegaan, werkt de salon vaak met één merk samen, waardoor de salon enkel skincare producten van dit specifieke merk zal aanraden. Je weet echter niet of dat merk en die specifieke producten ook daadwerkelijk het beste zijn voor jouw huidtype. Elk merk heeft voor verschillende huidtypes net andere combinaties en ingrediënten, om nog maar niet eens te praten over de verschillende budgetten en prijzen die deze merken hanteren. Ik denk dat het gevolg hiervan is dat mensen vaak gekoppeld worden aan een merk dat eigenlijk niet het beste bij hun behoeften past. 

Wij, als Olivida, denken dat er veel beter op alle variabelen als huidtypes en budgetten van mensen ingespeeld kan worden. Op het moment werkt Olivida met vijf merken samen en zijn we zelfs al bezig om nog twee nieuwe merken toe te voegen. Via onze online beautysalon kunnen wij veel onafhankelijker advies geven, omdat we verschillende merken verkopen waardoor het beter afgestemd kan worden op jouw huid en budget. Dit kan een groot verschil uitmaken voor de eindconsument en is dit ook waar Olivida zich onderscheidt van andere skincare bedrijven.

Verder proberen wij milieubewust te ondernemen en is e-commerce naar mijn mening al een veel milieuvriendelijkere manier om te winkelen dan dat iedereen naar de winkels toe gaat. Skincare gericht, verschillen merken in of het op dieren is getest of niet, of het wel of niet biologisch is, en of het plastic of papieren verpakking kent. Daar willen klanten het verschil in kunnen zien en dit is bij ons mogelijk doordat wij meerdere merken aanbieden. Het product moet gewoon passen bij alle wensen en behoeften van de klant. Deze wensen en behoeften kunnen per klant verschillen en wij proberen om aan al deze verschillende wensen en behoeften te voldoen.

 

Nu bestaat Olivida al een jaar, en jij bent er vanaf het begin als mede-oprichter bij. Wat vond je nu het lastigst bij het opzetten van Olivida?

blog_divider

Dat je veel geduld moet hebben. Ten eerste zijn we met een best breed assortiment gestart met vijf merken en veel verschillende skincare producten voor verschillende huidtypes en budgetklasses. Dit betekent dat alles wat we wilden doen, gelijk groot aangepakt moet worden. Als we enkel gestart zouden zijn met de focus op het huidtype acné, hoef je alleen een nieuwsbrief te versturen gericht op acné. Wij hebben op het moment elf verschillende huidtypes waar we producten voor leveren, waardoor je al elf maillijsten moet creëren en elf nieuwsbrieven moet opstellen zodat iedereen een nieuwsbrief ontvangt over zijn of haar huidtype zodat niemand onnodige informatie krijgt. Aan het begin was het erg lastig om met al deze dingen op zo’n brede schaal met een relatief klein team dat allemaal georganiseerd en gestructureerd op de juiste momenten uit te voeren. En de e-mailcampagnes zijn natuurlijk maar 1 klein onderdeel van het hele bedrijf. Maar op bijna elk aspect werkt het hetzelfde, alles moest gelijk breed worden opgezet om een goede ervaring te realiseren voor de klant.

Nu zitten we als Olivida veel meer in een flow en weten we precies wat er wel en niet moet gebeuren en is alles veel gestructureerder. Dat kostte wel veel geduld. Niet enkel geduld voor tot je bedrijf gaat groeien, maar ook geduld tot je bedrijfsvoering goed loopt. Daar zijn wij als team gelukkig wel heelhuids doorheen gekomen. 

 

Hoe zie jij de toekomst van Olivida in de komende vijf jaar?

blog_divider

Ik denk dat Olivida kan groeien tot een redelijk grote speler binnen de skincare branche. We hebben de visie ervoor en we hebben genoeg ambitie en kennis om dit ook waar te kunnen maken. Een jaar geleden waren we een stuk minder ervaren als dat we nu zijn dus ik ga ervanuit dat we over vijf jaar nog veel verder zijn gegroeid in kennis en ervaring. Hierdoor denk ik dat wij een belangrijke speler binnen de skincare in Nederland en misschien wel andere Europese landen kunnen worden. Dat Olivida een plek gaat zijn waar mensen terecht kunnen voor vragen over skincare. Niet eens om direct een product te kopen, maar ook om informatie te vinden over de huid als bij een kennisbank. 

 

Dat Olivida een plek gaat zijn waar mensen terecht kunnen voor vragen over skincare. Niet eens om direct een product te kopen, maar ook om informatie te vinden over de huid als bij een kennisbank. 

 

Als ondernemer, heb je nog tips voor mensen die zelf ook willen gaan ondernemen?

blog_divider

Je kan in je eentje gaan ondernemen, maar dat zou ik persoonlijk niet aanraden. Ten eerste, is het veel leuker om het met elkaar te doen en samen doelen te bereiken. Daarnaast is het ook veel handiger om een goed team te verzamelen waar iedereen andere kennis kan inbrengen dat gebundeld wordt tot een sterk bedrijf. Verder kan je elkaar veel beter motiveren en is het fijn dat je niet enkel jezelf hoeft te motiveren. Vervolgens moet je het gewoon doen en de stap durven zetten met elkaar. 

 

Zelf ben je nu ondernemer geworden in de skincare, gebruik je zelf ook skincare producten?

blog_divider

Ja en nee. Ik heb skincare producten, maar ik gebruik ze nog niet met regelmaat. Skincare is waardevol, zelfs als er niets mis is met je huid, want voorkomen is beter dan genezen. Toch is het zo, dat nu ik zelf geen problemen ervaar met mijn huid, dat ik ook niet dagelijks herinnerd wordt om mijn skincare producten te gebruiken. Als ik eraan denk, doe ik mijn skincare altijd, maar het is nog niet een dagelijkse routine voor mij zoals tanden poetsen is. Dit is ook een uitdaging voor ons als Olivida. Als klanten nog geen skincare gewend zijn, moeten zij zichzelf dit als een gewoonte aanleren. Hoe kan Olivida hen helpen deze gewoonte aan te leren? Kunnen we misschien een automatische skincare kalender meesturen die gekoppeld kan worden aan hun digitale agenda? De uitdaging is hier dus hoe we klanten kunnen ondersteunen nadat ze een aankoop bij ons gedaan hebben. 

 

Wat is jouw grootste droom in het leven zelf?

blog_divider

Lekker wonen op Bali, of een andere zonnige locatie met mooi weer. Misschien moet je daar wel werken, maar als je vijf of zes uur met uitzicht op het strand en de zee kan werken, is dat heel anders dan in het regenachtige Nederland in een kantoor. Dan voelt het net alsof je elke dag vakantie hebt en creëert het gevoel van geluk. Verder haal ik geluk uit werk doen wat ik leuk vind en niet enkel werken om de kosten te kunnen betalen. Voor mij is dat ondernemen. Mijn droom komt met Olivida al steeds dichterbij. Ik hoop dat dan ook altijd te kunnen blijven doen en dan het liefst op een plek als Bali. 

Meer weten over Olivida? Lees verder

blog_divider

Persoonlijk Huidadvies van Olivida

Het beste voor jou. Vraag onze aangesloten beauticians om persoonlijk huidadvies.

  • Tijdelijk gratis
  • Ontvang persoonlijk huidadvies
    van onze specialisten
  • Op maat gemaakte Skin
    Care Routines
  • Gratis verkrijgbaar bij
    Olivida First® membership

Onze aangesloten specialisten
behandelen je aanvraag persoonlijk.
Zo krijg jij een advies dat speciaal
voor jou is en vind je precies wat je zoekt.

Volg ons op social media

Share via
Copy link